In veruit de meeste gevallen is het voor bedrijven noodzakelijk om iets aan marketing te doen om aan klantenwerving en naamsbekendheid te werken. Zonder klanten heeft een bedrijf immers geen bestaansrecht. Tegenwoordig valt er qua bereik veel te halen door online te adverteren, waardoor online marketing een onmisbaar onderdeel is van de marketingstrategie van de meeste bedrijven. Maar door wie laat je dat uitvoeren, door eigen personeel of door een extern marketingbureau? We bespreken een aantal goede redenen om je online marketing uit te besteden aan externe professionals.
Up-to-date expertise
De wereld van online marketing is constant in verandering. Wat vorig jaar werkte, kan nu niet meer werken. Kennis in huis hebben op het gebied van online marketing is dus mooi, maar hoe up-to-date is die kennis? Als je je geld echt goed wilt besteden, wil je je marketingstrategie laten uitvoeren door experts die helemaal op de hoogte zijn van de online marketingwereld van vandaag. Zo haal je immers het maximale uit je campagne en dus ook uit je marketingbudget. Als je bijvoorbeeld bij Online Klik online marketing diensten afneemt, weet je zeker dat echte experts aan het werk gaan met jouw marketing.
De beste tools
Een ander groot voordeel van het gebruikmaken van de diensten van een online marketingbureau, is dat men beschikt over de beste tools om deze taken zo goed mogelijk uit te voeren. Het gaat vaak om dure tools die voor een MKB-bedrijf alleen eigenlijk te veel kosten voor wat je eruit haalt, zeker als het om een combinatie van verschillende tools gaat. Een online marketingbureau is constant aan het werk met de tools en gebruikt ze voor al haar klanten, waardoor de kosten ervan veel meer gespreid worden dan wanneer er alleen voor jouw bedrijf een of meerdere tools ingekocht moeten worden.

Geen onnodige werkgeversverplichtingen en -risico’s
Hoe consequent is jouw bedrijf bezig met marketing? Het is een belangrijk instrument, maar het hoeft niet iets te zijn waar je fulltime mee bezig bent. Vaak gaat het immers over campagnes die je uitvoert. De vraag is het of het voldoende loont om voor niet-regelmatige uitingen iemand op de loonlijst te zetten, zonder de wetenschap of er echt consequent werk is voor diegene. Er komen immers wel een hoop werkgeversverplichtingen en -risico’s bij kijken die je niet hebt als je je online marketingdiensten extern inhuurt, want dan betaal je alleen voor de gewerkte uren.
Beter schaalbaar
Een groot verschil tussen werken met in-house marketingpersoneel en het inhuren van externe marketingdiensten, is de mate van schaalbaarheid. Het is immers zeer goed denkbaar dat je je marketinguitingen op korte termijn wilt opschalen, of dat het juist nodig is om af te schalen wegens gebrek aan middelen of omdat de doelen bereikt zijn. Als je werkt met eigen personeel, is het lastig om op schalen en al helemaal om af te schalen. Dat terwijl als je de diensten extern inkoopt je simpelweg meer of minder kunt afnemen. Op die manier is het dus veel beter schaalbaar.
Een spiegel voorgehouden krijgen
Als je je marketing in eigen handen houdt als bedrijf, is het heel makkelijk om te vervallen in eigenwijs gedrag. Bedrijven en organisaties hebben immers uit zichzelf erg de neiging om aan ‘zendgedrag’ te doen. Dat wil zeggen: vooral de eigen boodschap uitdragen zonder daarbij al te veel aandacht te besteden aan waar de klant behoefte aan heeft. Als je externe experts inschakelt, kan dit voorkomen worden, omdat zij je een spiegel kunnen voorhouden wat dit betreft en je goed kunnen adviseren over wat wél werkt.
Het is dus zinnig om eens goed na te denken over hoe je het beste kunt omgaan met de marketingtaken voor je bedrijf. Natuurlijk is het fijn om zo veel mogelijk in eigen handen te houden, maar het is niet altijd de beste keuze. Zeker waar het online marketing betreft, is dat het geval.