Een van de meest populaire managementsystemen van de afgelopen decennia is wel Lean Six Sigma. Deze combineert twee van de meest effectieve strategische benaderingen van procesverbeteringen: Lean en Six Sigma. Samenvoeging van de methodieken levert een datagedreven kijk op verandermanagement op die enerzijds focust op het verminderen van verspilling, en anderzijds stuurt op een consistentere en betere kwaliteit. Hoe je Lean Six Sigma toe kunt passen binnen een onderneming, en waarom dat zeker nu relevant is? Hieronder lees je er meer over.
B
De ene na de andere crisis
Veel ondernemingen staan al enige jaren achtereen in de overlevingsstand. Eerst hadden ze te maken met overheidsmaatregelen als gevolg van de coronapandemie, toen ontstonden er diverse grondstoffentekorten, vervolgens schoten de energieprijzen omhoog en was er overal sprake van een medewerkerstekort. Als klap op de vuurpijl moeten dit jaar uitgestelde belastingen betaald gaan worden, en houden klanten hun hand wat meer op de knip.
Ondernemingen die niet goed kunnen omgaan met de veranderende situaties, lopen iedere keer een grotere achterstand op. Het is dus zaak voortdurend op zoek te zijn naar verbeterpunten. Kijken hoe de onderneming efficiënter kan opereren. En hoe deze meer klantwaarde kan creëren. En laat dat nu net de kernwaarden van Lean Six Sigma zijn.
Iedereen doet mee!
Het mooie aan Lean Six Sigma is dat het niet gaat om verandermanagement dat topdown of door een consultant wordt opgelegd. Iedereen binnen de onderneming heeft een rol binnen het systeem, met daarbij een bepaalde verantwoordelijkheid. Als ondernemer kun je bijvoorbeeld een Lean Six Sigma Black Belt zijn: een procesverbeteraar die verandertrajecten begeleidt, een team faciliteert en mensen motiveert elke dag iets beter te zijn. Leidinggevenden binnen de onderneming kunnen een Lean Six Sigma Green Belt in bezit hebben. Zij hebben veel kennis en ervaring binnen een bepaald vakgebied, en sturen uitvoerende Yellow en White Belt medewerkers aan.
Tips voor een succesvolle implementatie van Lean six Sigma
Lean Six Sigma vraagt vaak om een grote verandering in werk- en denkwijze. Om dit goed te implementeren vind je hieronder enkele praktische tips.
- Zorg dat alle belanghebbenden weten wat Lean Six Sigma is, en wat de voordelen ervan voor de onderneming zijn. Communiceer voortdurend open over ontwikkelingen;
- Laat duidelijke doelen opstellen, zoals het verhogen van de klanttevredenheid of het verminderen van productiekosten;
- Stel mijlpalen op en monitor de voortgang voortdurend. Zo ontdek je tijdig potentiële struikelblokken; en
- Wijs tot slot kampioenen aan die een project op gang brengen en houden.
Het grote voordeel van Lean Six Sigma is dat het verbeteringen op de lange termijn oplevert. De onderneming is zelf voortdurend aan de gang met de identificatie, analyse en aanpak van verspilling en procesverbetering met kostenreductie en een verhoogde klant- en medewerkerstevredenheid als gevolg.