Als ondernemer doe je er alles aan om zo veel mogelijk bezoekers naar je website te krijgen. SEO, Google Ads, LinkedIn advertising… Het zijn allemaal disciplines die daarvoor kunnen worden ingezet. Echter wil je niet alleen meer bezoekers, je wil ook dat deze bezoekers klanten worden. Daarvoor kan conversie optimalisatie worden ingezet.
Conversie optimalisatie is het proces van het verbeteren van de prestaties van je website met als doel het verhogen van het aantal conversies. Bij conversies kun je denken aan acties die gebruikers uitvoeren op je website, zoals het invullen van een contactformulier, het aanschaffen van een product of het abonneren op een nieuwsbrief. Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies realiseren om zo je omzet te verhogen. Daarvoor geven we je in dit artikel een aantal tips.
1. Maak gebruik van een duidelijke call-to-action (CTA)
Een call-to-action is een knop of een link die gebruikers aanspoort om een bepaalde actie uit te voeren op je website. Het is belangrijk om een duidelijke CTA te hebben die opvalt en makkelijk te vinden is op je website. Zorg er bovendien voor dat de tekst op de CTA aanspreekt en aangeeft wat de gebruiker kan verwachten na het uitvoeren van de actie. Iets generieks als ‘Inschrijven’ is bijvoorbeeld minder aantrekkelijk dan ‘Blijf op de hoogte’.
2. Zorg voor een goede gebruikerservaring
Een goede gebruikerservaring is belangrijk om conversies te realiseren. Zorg dat je website snel laadt, overzichtelijk is en makkelijk te gebruiken is. Het is bovendien belangrijk om te zorgen voor een consistente look-and-feel over de hele website, zodat gebruikers zich snel op hun gemak voelen. Maak je website niet te druk, zodat er te veel elementen zijn die kunnen afleiden.
3. Test en optimaliseer
Conversie optimalisatie is een continu proces van testen en optimaliseren. Test bijvoorbeeld verschillende versies van je website door middel van A/B testen en analyseer vervolgens de resultaten. Op basis van deze resultaten kun je je website verder optimaliseren. Het is bovendien belangrijk om regelmatig je website te blijven optimaliseren, omdat de verwachtingen en eisen van gebruikers steeds veranderen.
Conversie optimalisatie is een belangrijk onderdeel van het verbeteren van de prestaties van je website. Door gebruik te maken van een duidelijke CTA, te zorgen voor een goede gebruikerservaring en door regelmatig te testen en optimaliseren, kun je je conversies verhogen en zo je omzet vergroten.